pátek 31. srpna 2012

Maturity

Se státem zadávanými maturitami je problém, že studenti neví, zda si mají vybrat těžší variantu, a potom třeba propadnout, a nebo raději nic neriskovat a dělat jednodušší variantu. Další problém je, že složitost maturit občas ulétne a propadne víc jak 10% žáků.

Jako řešení se přímo nabízí lehčí a těžší variantu sjednotit. Slabší žák v zadaném čase zvládne správně vyřešit jen jednodušší příklady, zatímco schopnější žák zvládne vyřešit i ty těžší. Celkově by obtížnost maturity byla nastavena tak, aby průměrné skóre bylo kolem 50% a nikdo nedal ani 0% ni 100%. Protože kdyby žáci skórovali 100%, tak se neví, kdo je dobrý na 100%, nebo třeba na 160%. Oba dosáhnou stejného skóre. A obdobně to platí u 0% hranice. A možná že u dolní hranice si přejeme zachovat rozlišovací schopnost více, než u horní. Protože horní hranice jen určuje, kdo bude dělat zkoušky na vysokou školu a kdo bude přijat bez přijímaček. Ale dolní hranice rozlišuje, kdo dá maturitu a kdo nikoliv.

Celkově by se jednalo o zjednodušení. Žák by si variantu dopředu nevolil, učitelé by rozdávali jen jedno řešení a Cermat by vypracovával jen jedno zadání.Většina lidí by to tedy přivítala. Jediný problém by bylo, že někteří žáci by mohli mít problém se srovnat s tím, že u maturity nedosáhli 100%, jako obvykle dosahovali ve škole. Tohle je problém pro marketing, aby vysvětlil, že nikdo nemá dosáhnout 100% a jen promile se k tomu má přiblížit.

Druhá část řešení maturit je hodnotit výsledky relativně, a nikoliv absolutně. Z Cermatu několikrát přímo zaznělo, že maturitní testy byly koncipovány tak, aby 8% žáků je nedalo. Ale z novin víme, že jim to každoročně ulítne a někde propadne mnohem víc žáků. Proto by mělo být na rovinu řečeno, že 8% žáků s nejslabším skórem maturitu nedá. Cermatu by odpadli skandály, že jim to někde ulítne, a žáci by si nestěžovali, že jich 50% vyletělo. Problém by opět mohl být jak žákům, kteří jsou uvyklí na absolutní hodnocení, vysvětlit, že relativní hodnocení je pro ně lepší. Ale to je opět záležitost pro marketing, aby ukázalo, že v novém systému se nesoupeří mezi spolužáky, ale mezi školami. A třeba se může říci, že hranice pro průchod se snížila z 8% na 6%. Což může být pravda a přitom se nemusí nic fakticky změnit, protože většinou se stejně u maturit ukázalo, že průměrně projde víc žáků, než se plánuje, protože Cermat se jistí, aby se často nestávaly takové extrémy, jako že 50% žáků vyletí.

Žádné komentáře:

Okomentovat